09 - jak si vytvořit svůj první e-mail

E-mailu říkáme tzv. kampaň. Jakmile si budete chtít poslat svůj 1.e-mail, je třeba si ho nejprve připravit.

Níže naleznete postup krok za krokem. Můžete se však také podívat na krátké video, které naleznete v nápovědě: Tvorba kampaně.

Běžte do menu a klikněte prosím na záložku Kampaně - E-maily.

Zvolte: "Vytvořit nový e-mail":

Vyberte si jednu z předpřipravených šablon. V každé jsou určité prvky, které můžete použít. Nejvíce jich mají první tři šablony. Široká je více elegantní a podporuje Dark mode režim. Základní plná a základní prázdná se liší tím, že v Základní plné najdete již všechny prvky v těle e-mailu. Použijte ty, které se vám hodí a ostatní odstraňte přes ikonu popelnice u každého prvku. Oproti tomu Základní prázdná má v těle e-mailu jen text a jakékoli další prvky je třeba do těla e-mailu přidat.

Můžete si od nás dokonce nechat vytvořit vlastní šablonu na míru, kdy pro vás vše připravíme podle požadavků a potřeb, aby ladila s vaším brandem, otestujeme a nadále budete vycházet již jen z vaší osobní/firemní Master šablony. Máte-li zájem o více informací, neváhejte nám napsat na podpora@smartemailing.cz, případně "objednat vlastní šablonu", díky čemuž se propojíte přímo s kodéry, kteří vám na základě dohody pošlou cenovou nabídku na míru.

Interní název kampaně si prosím zadejte do kolonky "Název kampaně". Tento název vidíte pouze vy, klient ho nevidí.

Do další kolonky si napište "Předmět e-mailu". Nepište ho moc dlouhý. Doporučujeme okolo 30 znaků. Do předmětu nedávejte emotikony (maximálně jednu). Nepoužívejte v předmětu velká písmena - např. NEWSLETTER. Velké písmeno na začátku věty je v pořádku.

Doplnění předmětu vytvoříte pomocí tzv. "preheaderu", který by měl rozšiřovat či upřesňovat právě předmět. Preheader je vidět v editoru úplně nahoře. Tato část je následně vidět za předmětem e-mailu.

Všimněte si textu: Tento text se zobrazí za předmětem e-mailové zprávy. Upravte si jej podle potřeby, nebo úplně odstraňte. Tzn. pokud ho neupravíte, opravdu bude ve schránce vidět přesně toto sdělení a nevypadá to vůbec hezky, přesvěčte se sami.

Jakmile je e-mail ve schránce otevřen, preheader zmizí.

Pokud byste náhodou předpřipravený preheader odstranili a chtěli ho vrátit, naleznete ho ihned jako první prvek v panelu prvků. Když na něj kliknete, rozblikají se vám místa, kam jej můžete vložit. Dejte ho prosím ihned nahoru (viz zeleně vyznačeno).

Dále můžete vidět "Krátký text" a "Zobrazit e-mail v počítači" (tzv. webová verze).

Krátký text není vidět ve schránce, po rozkliknutí e-mailu se zobrazí takto nahoře, jak ho vidíte v editoru. 

Za textem "Zobrazit e-mail v počítači" se schovává systémový odkaz {{webversion}}. Proklik nefunguje z editoru ani když si pošlete náhled. Je třeba si jej poslat do schránky tzv. ostrou rozesílkou (např. alespoň na testovací seznam s vaší jednou adresou) a následně prokliknout půjde. Vychytávka pro vás: Pokud následně uděláte nějaké změny v editoru a uložíte, nemusíte si posílat další testovací e-mail, stačí, když vždy kliknete právě na webovou verzi v původním e-mailu a uvidíte danou změnu. Díky tomu si pak můžete ostrou rozesílkou poslat až finální e-mail a nemusíte si po každé změně posílat nový e-mail, protože v průběhu můžete využít právě zmíněné tlačítko webové verze.

Dále už vidíte text případně další prvky, záleží, zda jste zvolili základní plnou, základní prázdnou, či jinou šablonu.

Co je důležité, že všechny prvky můžete jak přidávat, tak ubírat.

Prvky přidáváte přes panel prvků. Jak vidíte, po celé délce vede šoupátko, díky kterému se vám ukážou další prvky, protože toto je pouze 1/3 z nabídky. Stačí vždy na daný prvek kliknout a rozsvítí se vám místa, kam můžete daný prvek v editoru vložit. Doporučuji každý jednotlivý prvek prozkoumat, zda se vám hodí či nehodí. Některé prvky jsou hodně podobné, liší se pouze nějakou maličkostí (např. "Prázdné místo" 5px, 10px, 15px nebo 20px. se liší pouze velikostí mezery). Vedle můžete vidět ještě další dvě záložky - Odkazy a barvy. Když kliknete na "Odkazy, vidíte všechny odkazy, které jsou použité v kampani, nestane se Vám tedy, že byste někde nějaký odkaz zapomněli dát, změnit, či odstranit.

Ubírat nehodící se prvky můžete naopak přes ikonu popelnice u každého prvku:

Nad prvkem můžete vidět ještě další ikony. 

  • Křížem prvek chytnete a přesunete ho, kam potřebujete.
  • Šipky nahoru a dolů vám daný prvek přesouvají po jednom kliku, tedy pokud byste měli za prvkem 3 mezery, posune se prvek jedním klikem na šipku dolů za první mezeru, dalším klikem za druhou mezeru a teprve třetím klikem za poslední mezeru. Totéž v opačném směru.
  • Tužka slouží k editaci celého prvku. 
  • Dva čtverce přes sebe celý prvek zduplikují.
  • Popelnice prvek smaže.
  • Ikona "i" vám napoví, o který prvek z panelu prvků se jedná.

V případě, že byste chtěli do textu vložit např. tlačítko, je třeba zduplikovat prvek text a tlačítko vám pak půjde vložit mezi text a text. 

Př:

Budete-li chtít vložit tlačítko do vyznačené části, zduplikujete text, umažte co nepotřebujete nad tlačítkem a pod tlačítkem a vložte tlačítko:

Jakmile doplníte tlačítko, můžete přepsat text a upravit. Jedna tabulka je nad tlačítkem, jakmile do něj kliknete, kde můžete upravovat základní parametry: např. tučné písmo, kurzívupodržené písmo, přeškrtnuté písmo, odformátovat text, vložit odformátovaný text, velikost písma, fontbarvu, vložit odkaz, vlastní pole (nebo systémové), vložit nezalomitelnou mezeru, vrátit zpět nebo dále a ukončit úpravy.

Druhý panel "Úprava tlačítka" se objeví na boku a můžete změnit zarovnání, barvy, text a přidat odkaz.

Když označíte text, můžete využít další ikony, např. tučné písmo, kurzívu, podržené písmo, přeškrtnuté písmo, přidat odrážky, čísla, zarovnání (doleva, doprava, na střed),velikost písma, font, barvu a jiné.

  • Důležitá je ikona gumy (odformátování) v prvním řádku pátá v pořadí. 

Jakmile zkopírujete zvenčí text do editoru, ihned ho označte a klikněte na ikonu gumy, následně můžete dále upravovat. Pokud tak neučiníte, může se vám na pozadí natáhnout další nepříznivý kód, který okem není viditelný, ale dokáže rozbít celou kampaň (stává se nejčastěji kopírováním textu z webu či z webových stránek). 

Chybu však objevíte již v záložce náhled vedle záložky editor, případně při testovací rozesílce na váš testovací seznam. Pokud ho nemáte, založte si ho.

Pouze na náhled se prosím nespoléhejte, funguje jinak než ostrá rozesílka. Jakmile si pošlete e-mail standardní cestou, uvidíte e-mail stejně, jako by ho viděli vaši klienti.

  • Pokud máte odformátovaný text, můžete ho vložit pod ikonu "vložit odformátovaný text", který je 
  • Další ikonou je řetízek, díky kterému můžete vybrat buď systémový odkaz (např. potvrzovací odkaz, odhlašovací odkaz, odhlašovací odkaz atd.), odkaz na soubory (Správce souborů, video náhled, fotobanka atd.) nebo odkaz na webovou stránku (včetně https).

  • Vedle řetízku ještě stojí za zmínku ikona dvou štítků přes sebe, které se nazývá "Vložit vlastní pole", kde opět můžete vkládat jak systémové odkazy, tak systémová a vlastní pole, pokud potřebujete aby se dynamicky toto pole měnilo dle údajů zaznamenaných právě v těchto buňkách polí v detailu kontaktu.

I při označení textu (jako tomu bylo u tlačítka), se na boku objeví panel - Správa prvků (posunutí, duplikovat či odstranit prvek, dále, jestli chcete prvek zobrazit na všech zařízeních nebo třeba jen v počítači, můžete obalit část e-mailu (blok) skriptem pokud chcete někomu část textu ukázat a jinému nikoli, odsadit zleva/zprava nebo nahoře/dole.

Stejně tak jako se kontakt dobrovolně přihlašuje, musíte mu dát možnost se odhlásit. Odhlašovací odkaz je na dvou místech, samostatně jako prvek a v patiččce. Stačí pouze jednou. Jako prvek ho používejte, pokud chcete, aby tento odkaz byl více vidět.

V patičcce najdete: 

  • {{df_emailaddress}} = e-mailová adresa příjemce
  • {{cl_sendername}} = jméno odesílatele
  • {{cl_senderemail}} = odesílací e-mailová adresa
  • {{unsubscribe}} = odhlašovací odkaz z rozesílky

Patičku si můžete vytvořit i svou vlastní, případně změnit původní, jen je třeba ponechat obsah tzv. chlupatých závorek {{}}, ostatní text můžete pozměnit. 

Pokud se čtenář rozhodne odhlásit, dostane se dále na odhlašovací stránku, případně rovnou na blackist. Záleží, jaké nastavení si zvolíte Odhlašovací stránu si dokonce můžete vytvořit svou vlastní.

Chcete-li kontaktům posílat přílohy, nepoužívejte přidání přílohy v editoru na tomto místě:

ale použijte označení textu nebo tlačítko s odkazem do Správce souborů, abyste nenavyšovali velikost souboru. Pokud soubor ve Správci souborů ještě nemáte, nahrajte si ho tam.

Dále si můžete poslat náhled e-mailu. Všimněte si však zeleného textu v kampani. Při odeslání náhledu nefunují žádné personalizoavné odkazy jako odhlašovací odkaz či online verze. Opět se tedy vracím k doporučení odeslání ostré rozesílky na Váš testovací seznam s Vaší jednou e-mailovou adresou. 

Zrovna tak, jako k seznamům webovým formulářům a scénářům automatizace, můžete si i ke kampaním přidávat štítky:

Pracujete-li s Google Analytics, bude se vám hodit sledování odkazů v kampani. Základem jsou tyto 4 UTM parametry - utm_source, utm_medium, utm_campaign a utm_content.

  • UTM source - zde se obvykle píše Newsletter nebo SmartEmailing
  • UTM medium - zde se obvykle píše email (dříve např. klienti rozlišovali, jestli se jedná o kampaň či SmartKampaň), nechala bych email
  • UTM campaign - zde už rozlišujete např datum, abyste mohli v Google Analytics filtrovat např. jen kampaně z určitého roku či měsíce + název kampaně
  • UTM content - hodnotou může být např. konkrétní obsah, který přivedl klienta na web. Někdo např. přijde přes tlačítko, jiný přes prokliknutelný text. Často se používá např. při A/B testování.

Důležité však je stanovit, jak budou UTM parametry vypadat a ty pak používat pořád stejně. Pořadí - např. Rok_měsíc_den a neměnit nebo SmartEmailing vs. smartemailing by byly 2 různé zdroje.

Do e-mailu si také můžete přidat "Vlatní e-mailovou hlavičku".

Pokud si chcete obarvit pozadí e-mailu, klikněte do této části editoru a klikněte na tužku:

Následně v panelu prvků klikněte na barvy. Všimněte si, že se jedná o dvě bílé, každá však s jiným kódem. Budete-li měnit barvu textu a vracet zpět, nikdy nedávejte stejný kód do obou kolonek, protože se barva sleje dohromady a vznikne pouze jedno pozadí celého editoru a následně již na dvě barvy pozadí nerozdělíte.

Zde následně můžete obarvit okraje či vnitřek textu:

Každou změnu nezapomeňte průběžně ukládat buď přes tlačítko "Uložit a pokračovat v editaci", kdy zůstanete stále v editoru, nebo "Uložit a odejít", kdy se dostanete na přehled Kampaní. V případě stisknutí tlačítka "Uložit a odeslat se dostanete na další krok nastavení rozesílky. Nicméně pokud používáte Automatizaci, používejte pouze první dvě tlačítka a rozesílku následně realizujte přes Automatizaci. Nemáte-li ji v menu pod účtem, napište nám na podpora@smartemailing.cz.

Pomohla Vám tato odpověď? Děkujeme! Chcete-li cokoliv dodat, napište nám prosím na podpora@smartemailing.cz. Děkujeme! Zaznamenali jsme potíže s odesláním. Zkuste to prosím znovu. Děkujeme