Skriptování - personalizované bloky v e-mailové šabloně
Personalizované bloky neboli skriptování v kampaních je velmi silný a praktický nástroj pro tvorbu vašich kampaní. O co vlastně jde?
Video návod
Jedná se o pokročilou funkci aplikace, s jejíž pomocí můžete oslovovat jménem, různým příjemcům e-mailu zobrazovat z jedné e-mailové kampaně různý obsah, a to za podmínek, které si skriptem nadefinujete atd.
Oslovení
Nejjednodušším příkladem je skriptování textu, pomocí něhož se zobrazí jiný text kontaktům, u kterých evidujete oslovení, a jiný text těm, u kterých oslovení nemáte.
Podmínka na obrázku ověří, zda má kontakt vyplněno pole oslovení. Pokud ano, vypíše jej ve větě: Ahoj, "Oslovení", jak se máš? Pokud nesplní tj. u kontaktu nebudete mít oslovení, vypíše: Ahoj, jak se máš?
Oslovení jménem:
Výsledek: Krásný den, (pokud máme jméno, oslov jménem), pokud ne, oslov Krásný den,
Pokud chcete zvolit oslovení dle pohlaví, může skript vypadat následovně:
Výsledek:
Milý Petře.
Milá Petro.
{% else %}{% endif %} = konec podmínek.
{{ df_salution }} = pole "Oslovení podle křestního jména".
Výsledek:Dobrý den, pane doktore Nováku, jak se máte?
Dobrý den, paní doktorko Nováková, jak se máte?
Vysvětlení:
{% if df_gender == "M" %}pane doktore = pokud je pohlaví kontaktu muž (M = muž), zobrazí se oslovení "pane doktore".
{{ df_salutionsurname }} = pole "Oslovení podle příjmení".
{% elseif df_gender == "F" %}paní doktorko = pokud není pohlaví kontaktu muž, ale je žena (F = žena), zobrazí se oslovení "paní doktorko".
{{ df_salutionsurname }} = pole "Oslovení podle příjmení".
{% else %}{% endif %} = konec podmínek.
jak se máte? = zobrazí se vždy.
Výsledek:
Děkujeme, vážený pane Nováku, za Váš zájem.
Děkujeme, vážená paní Nováková, za Váš zájem.
Filtr převede všechna písmena obsahu dynamického pole na malá. Pokud pole například obsahuje "MOJE FIRMA", aplikací filtru bude v kampani vypsáno "moje firma". Z praktického využití je tento filtr velmi užitečný u oslovení, kdy je v systémovém poli "Oslovení podle pohlaví +" uvedeno "Vážený pane" nebo "Vážená paní". V případě, že chcete obsah tohoto pole vložit do jiné části věty, než je začátek, museli byste vytvořit další pole, které obsahuje pozdrav malým písmem a naimportovat jeho obsah ke kontaktům, což by bylo poměrně pracné. Takto stačí využít uvedený skript.
{{df_salutiongender|lower}} = obsah pole "Oslovení podle pohlaví +" bude vypsán malým písmem. Tedy "vážený pane" (pro muže) nebo "vážená paní" (pro ženu).
{{df_salutionsurname}} = vloží obsah pole "Oslovení podle příjmení.
Oslovení Vážený pane + příjmení, Vážená paní (v případě podmínky známého pohlaví), neznámý/á - Vážení (v případě, že neznáme)
Výsledek: Vážený pane Nováku, Vážená paní Nováková, Vážení
Oslovení Vážený pane + příjmení, Vážená paní + příjmení (v případě podmínky známého pohlaví a příjmení), neznámý/á - Vážení (v případě, že neznáme)
Výsledek: Vážený pane Nováku, Vážená paní Nováková, pakliže nemáme pohlaví nebo příjmení - Vážení,
Milý + mužské jméno, Milá + ženské jméno, Dobrý den (v případě, že jméno uvedené není)
Výsledek: Muž: Milý + jméno, žena: milá + jméno, neznámý/á - Dobrý den,
Dobrý den + mužské jméno, dobrý den + ženské jméno, neznámý/á - Dobrý den,
Výsledek: Dobrý den, Karle, Dobrý den, Jano, Dobrý den,
Výsledek: Jsem ráda, že jste si vybral/ vybrala/vybrali moje služby.
Samozřejmě lze pomocí skriptování oddělit tykání a vykání konkrétní osobě. V takovém případě si vytvoříme vlastní pole (třeba rozbalovací nabídka), kde bude u kontaktu určeno, zda mu tykáme či vykáme. Následně pak snadno toto pole (v tomto příkladu ID 100) vložíme do skriptu.
Vlastní pole obsahuje Tykat: Zdravím Tě + jméno, Vykat: Zdravím Vás + jméno, Neobsahuje nic: Dobrý den + jméno,
V případě, že je text e-mailu obsáhlý a je v něm oslovení mnohokrát, lze také rozdělit kontakty do dvou seznamů (Tykat/Vykat) a vytvořit dvě rozdílné kampaně. K tomu můžete použít segmentaci nebo podmínku v Automatizaci.
Výsledek: Zdravím Tě Karle, Zdravím Vás Jano, Dobrý den Petře,
Podpis vlastníka HTML
Pokud v kampani chcete použít podpis vlastníka v HTML a chcete rozesílku realizovat skrze Automatizaci, je potřeba, do kampaně podpis vložit následovně:
V případě realizace rozesílky mimo Automatizaci stačí do kampaně vložit skript ve tvaru {{ cl_signature }}.
Skriptování části e-mailu
Skriptování šablon najdete u každého prvku v kampani viz. obrázek níže. Při kliknutí na tlačítko "Editace skriptu" získáte potřebné skripty, kterými můžete buď obalovat text, nebo jednotlivé bloky. Do šablon můžete kromě dynamických polí přidávat i rozhodovací logiku. Ta se vyhodnocuje pro každý kontakt zvlášť a umožňuje personalizaci do nejmenších detailů.
U tlačítka " Editace skriptu" se dozvíte, jak je psát, jak fungují podmínky, operátory, řetězení podmínek, filtry a jaké jsou dostupné proměnné viz. obrázek níže. Čím více budete mít informací o svých klientech, tím detailněji jim můžete nabízet různý obsah zpráv, ať se jedná o produkty, obrázky, slevy, promo akce, tlačítka, odpočet do konce akce atd.
Pokud chcete konkrétním příjemcům zobrazit jen určitou část e-mailu, je zapotřebí " obalit" konkrétní část/blok e-mailu skriptem a stanovit mu, za jakých podmínek se má komu zobrazit a jaký obsah. Opět zůstaneme u oslovení. Na obrázku máte na začátku a na konci nastaven skript, který říká: Pokud u příjemce je vyplněno OSLOVENÍ, zobrazí se mu obrázek. V případě, že není, nezobrazí se žádný obrázek.
Skriptování seznamů
Posíláte kampaň na více seznamů a chcete, aby se určitá část textu zobrazila pouze jednomu konkrétnímu seznamu např. seznamu ID154 "Maminky s dětmi"?
1) Napíšete text do těla kampaně:
2) Upravit celý prvek:
3) Editace skriptu:
4) Zadejte konkrétní seznam, kterého se to má týkat:
Pakliže např. seznamu ID154, bude ve skriptu 154.
{% set contactListId = 154 %}{% for list in data.lists({'status=': 1}) %}{% if list.contactlist_id == contactListId %}
5) Za prvek přidejte ukončení podmínky:
{% endif %}{% endfor %}
Takových podmínek v e-mailu můžete nastavit celou řadu. Proto je důležité mít o svých klientech co nejvíce informací. Můžete takto vytvářet dynamické e-maily s individuálním přístupem a konkrétním cílením.
P.S. Rozhodně Vám doporučujeme si celý proces nastavení otestovat na svém testovacím seznamu, abyste mohli vidět a osahat si vytváření takového e-mailu v praxi a jeho konkrétní zobrazení jednotlivým příjemcům dle nastavených podmínek (skriptů).
Pokud potřebujete pomoci, napište nám prosím na podpora@smartemailing.cz a my Vám rádi poradíme.