Skriptování - personalizované bloky v e-mailové šabloně
Personalizované bloky neboli skriptování v kampaních je velmi silný a praktický nástroj pro tvorbu vašich kampaní. O co vlastně jde?
Video návod
Jedná se o pokročilou funkci aplikace, s jejíž pomocí můžete oslovovat jménem, různým příjemcům e-mailu zobrazovat z jedné e-mailové kampaně různý obsah, a to za podmínek, které si skriptem nadefinujete atd.
Možnosti využití:
Oslovení
Nejjednodušším příkladem je skriptování textu, pomocí něhož se zobrazí jiný text kontaktům, u kterých evidujete oslovení, a jiný text těm, u kterých oslovení nemáte.
Podmínka na obrázku ověří, zda má kontakt vyplněno pole oslovení. Pokud ano, vypíše jej ve větě: Ahoj, "Oslovení", jak se máš? Pokud nesplní tj. u kontaktu nebudete mít oslovení, vypíše: Ahoj, jak se máš?
Oslovení jménem:
Krásný den, {% if df_salution %}{{ df_salution }},{% endif %}
Vysvětlení: Krásný den, (pokud máme jméno, oslov jménem), pokud ne, oslov Krásný den,
Výsledek: Krásný den, Petro, Krásný den,
Oslovení dle pohlaví
{% if df_gender == "M" %}Milý {% elseif df_gender == "F" %}Milá {% else %}{% endif %} {{ df_salution }}
Výsledek: Milý Petře.Milá Petro,
Oslovení dle pohlaví rozšířené o titul a příjmení:
Dobrý den {% if df_gender == "M" %}pane doktore {{ df_salutionsurname }}, {% elseif df_gender == "F" %}paní doktorko {{ df_salutionsurname }}, {% else %}{% endif %} jak se máte?
Vysvětlení:
Pokud chcete používat malé písmeno v oslovení vážená (např. uprostřed věty) je třeba skript upravit:
{{df_salutiongender|lower}}
Výsledek:
Dobrý den, pane doktore Nováku, jak se máte?
Dobrý den, paní doktorko Nováková, jak se máte?
Oslovení podle příjmení uprostřed textu
Děkujeme, {{df_salutiongender|lower}} {{df_salutionsurname}}, za Váš zájem.
Vysvětlení:
{{df_salutiongender|lower}} je oslovení podle příjemní s malým v ve slově vážený
{{df_salutionsurname}} je oslovení podle příjmení
Výsledek:
Děkujeme, vážený pane Nováku, za Váš zájem.
Děkujeme, vážená paní Nováková, za Váš zájem.
{% if df_salution_gender_title and df_salutionsurname%}Dobrý den, {{ df_salution_gender_title|lower }} {{df_salutionsurname}}{% else %}Dobrý den{% endif %},
Výsledek:
(muž) Dobrý den, pane Nováku,
(žena) Dobrý den, paní Nováková,
(neuvedeno) Dobrý den,
Rozšířené oslovení podle příjmení
{% if df_gender == "M" %}Vážený pane {% elseif df_gender == "F" %}Vážená paní {% else %}Vážení{% endif %}{{ df_salutionsurname }},
Vysvětlení:
Pokud je muž, oslov Vážený pane, pokud je žena, oslov Vážená paní, pokud nemáme u kontaktu oslovení, oslov Vážení.
Výsledek:
Vážený pane Nováku, Vážená paní Nováková, Vážení
{% if df_salutiongender and df_salutionsurname %}{{ df_salutiongender }} {{df_salutionsurname}}{% else %}Vážení{% endif %},
Vysvětlení:
Vážený pane + příjmení, Vážená paní + příjmení (v případě podmínky známého pohlaví a příjmení), neznámý/á - Vážení (v případě, že neznáme)
Výsledek:
Vážený pane Nováku, Vážená paní Nováková, pakliže nemáme pohlaví nebo příjmení - Vážení,
Milý + mužské jméno, Milá + ženské jméno, Dobrý den (v případě, že jméno uvedené není)
{% if df_gender == "M" %}Milý {% elseif df_gender == "F" %}Milá {% else %}Dobrý den{% endif %}{{ df_salution }},
Výsledek: Muž: Milý + jméno, žena: milá + jméno, neznámý/á - Dobrý den,
Dobrý den + mužské jméno, dobrý den + ženské jméno, neznámý/á - Dobrý den,
Dobrý den, {% if df_salution %}{{ df_salution }},{% endif %}
Výsledek: Dobrý den, Karle, Dobrý den, Jano, Dobrý den,
Chcete-li mít text rozdělený podle muže/ženy/neuvedeno, měl by skript vypadat takto:
Jsem ráda, že jste si {% if df_gender == 'M' %}vybral{% elseif df_gender == 'F' %}vybrala{% else %}vybrali{% endif %} moje služby.
Výsledek: Jsem ráda, že jste si vybral/ vybrala/vybrali moje služby.
Samozřejmě lze pomocí skriptování oddělit tykání a vykání konkrétní osobě. V takovém případě si vytvoříme vlastní pole (třeba rozbalovací nabídka), kde bude u kontaktu určeno, zda mu tykáme či vykáme. Následně pak snadno toto pole (v tomto příkladu ID 100) vložíme do skriptu.
Vlastní pole obsahuje Tykat: Zdravím Tě + jméno, Vykat: Zdravím Vás + jméno, Neobsahuje nic: Dobrý den + jméno,
V případě, že je text e-mailu obsáhlý a je v něm oslovení mnohokrát, lze také rozdělit kontakty do dvou seznamů (Tykat/Vykat) a vytvořit dvě rozdílné kampaně. K tomu můžete použít segmentaci nebo podmínku v Automatizaci.
{% if cf_100 == "Tykat" %}Zdravím Tě {% elseif cf_100 == "Vykat" %}Zdravím Vás {% else %}Dobrý den{% endif %}{{ df_salution }},
Výsledek: Zdravím Tě Karle, Zdravím Vás Jano, Dobrý den Petře,
Podpis vlastníka HTML
Pokud v kampani chcete použít podpis vlastníka v HTML a chcete rozesílku realizovat skrze Automatizaci, je potřeba, do kampaně podpis vložit následovně:
{% set break = false %}
{% for list in data.lists({'status=': 1}) %}
{% if break == false and list.signature %}
{{ list.signature }}
{% set break = true %}
{% endif %}
{% endfor %}
V případě realizace rozesílky mimo Automatizaci stačí do kampaně vložit skript ve tvaru {{ cl_signature }}.
Skriptování části e-mailu
Skriptování šablon najdete u každého prvku v kampani viz. obrázek níže. Při kliknutí na tlačítko "Editace skriptu" získáte potřebné skripty, kterými můžete buď obalovat text, nebo jednotlivé bloky. Do šablon můžete kromě dynamických polí přidávat i rozhodovací logiku. Ta se vyhodnocuje pro každý kontakt zvlášť a umožňuje personalizaci do nejmenších detailů.
U tlačítka " Editace skriptu" se dozvíte, jak je psát, jak fungují podmínky, operátory, řetězení podmínek, filtry a jaké jsou dostupné proměnné viz. obrázek níže. Čím více budete mít informací o svých klientech, tím detailněji jim můžete nabízet různý obsah zpráv, ať se jedná o produkty, obrázky, slevy, promo akce, tlačítka, odpočet do konce akce atd.
Pokud chcete konkrétním příjemcům zobrazit jen určitou část e-mailu, je zapotřebí " obalit" konkrétní část/blok e-mailu skriptem a stanovit mu, za jakých podmínek se má komu zobrazit a jaký obsah. Opět zůstaneme u oslovení. Na obrázku máte na začátku a na konci nastaven skript, který říká: Pokud u příjemce je vyplněno OSLOVENÍ, zobrazí se mu obrázek. V případě, že není, nezobrazí se žádný obrázek.
Skriptování seznamů
Kontakt se nachází v určitém seznamu
Posíláte kampaň na více seznamů a chcete, aby se určitá část textu zobrazila pouze jednomu konkrétnímu seznamu např. seznamu ID154 "Maminky s dětmi"?
1) Napíšete text do těla kampaně:
2) Zadejte konkrétní seznam, kterého se to má týkat:
Pakliže je ID seznamu například 154, bude ve skriptu 154.
{% set contactListId = 154 %}{% for list in data.lists({'status=': 1}) %}{% if list.contactlist_id == contactListId %}
3) Za prvek přidejte ukončení podmínky:
{% endif %}{% endfor %}
Takových podmínek v e-mailu můžete nastavit celou řadu. Proto je důležité mít o svých klientech co nejvíce informací. Můžete takto vytvářet dynamické e-maily s individuálním přístupem a konkrétním cílením.
Kontakt se nenachází v určitém seznamu
Může nastat i situace, kdy budete chtít aby se blok zobrazil pouze těm kontaktům, které v určitém seznamu nejsou. I to je samozřejmé možné. Stejně jako v předchozím případě musíme vložit skript před prvek (blok) a za něj, postup je stejný, liší se pouze skripty.
1) Před prvek zadejte konkrétní seznam, kterého se to má týkat:
Pakliže je ID seznamu například 154, bude ve skriptu 154.
{% set contactListId = 154 %} {% set inList = false %} {% for list in data.lists({'status=': 1}) %} {% if inList == false %} {% if list.contactlist_id == contactListId %} {% set inList = true %} {% endif %} {% endif %} {% endfor %} {% if inList == false %}
2) Za prvek přidejte ukončení podmínky:
{% endif %}
Rozhodně Vám doporučujeme si celý proces nastavení otestovat na svém testovacím seznamu, abyste mohli vidět a osahat si vytváření takového e-mailu v praxi a jeho konkrétní zobrazení jednotlivým příjemcům dle nastavených podmínek (skriptů).
Pokud potřebujete pomoci, napište nám prosím na podpora@smartemailing.cz a my Vám rádi poradíme.