Automatizace - Opuštěný košík
Opuštěný košík
Logika scénáře je tak jednoduchá, jak ji sami připravíte. Využít můžete námi připravený základní scénář nebo ho vytvořit na čistém stole. Podstatou je analyzovat každou položku vloženou do košíku a následně zvolit prodlevu pro možné dokončení objednávky. Poté uzlem s podmínkou zkontrolovat, zda košík stále obsahuje položky a následně v případě stále plného košíku zaslat připomínku s výrazným CTA (call to action, pobídkou) pro dokončení nákupu.
Scénář si můžete nechat během vteřiny vystavět v našem průvodci nebo můžete začít na čistém stole. Pokud zvolíte čistý stůl postupně za sebou vkládejte následující uzly:
Každá změna v košíku + Restart (uzel 1)
Taktika je jednoduchá. Na začátku automatizace pomocí
Triggeru „Při události – každá změna v košíku“ evidujeme pohyb položek v nákupním košíku. Aby daný kontakt byl do scénáře zařazen pouze jednou, tedy poslední změnou např. přidáním položky v košíku,
je nutné zapnout Restart v první záložce Triggeru.
Čekání – alespoň 1 hodina (uzel 2)
Po každém vložení zboží do košíku
je potřeba dát zákazníkům čas na dokončení nákupu – tedy případný výběr dalších položek i dokončení celého procesu objednávky. Jistě by se nikomu nelíbilo, pokud by mu přišel e-mail dříve, než si prohlédl třeba akční nabídku či přidružený sortiment produktu, který zrovna chce nakoupit a v klidu vybral typ dopravy a platby. Použijte tedy
Operátor "Čekání", aby měl zákazník na vše dostatek času.
Doporučujeme podívat se na analytiku a zjistit obvyklou dobu strávenou na webu při dokončené objednávce. Tento údaj vás může dobře nasměrovat. Přesto berte v potaz i sezónnost a pestrost nabídky. Máte-li méně produktů, nákup může být ukončen třeba i do hodiny. Máte-li produkty technického charakteru, dejte návštěvníkům více času na výběr a prostudování parametrů. Právě v této části je také vhodné zhodnotit, jak dalece mohou být nákupy impulzivní. V případě, že se nemůžete rozhodnout, jaký čas je nejvhodnější, vložte před uzel čekání ještě
A/B test a po čase vyhodnoťte délku čekání a uzel A/B testu vyměňte za úspěšnější cestu. Pokud zvolíte delší prodlevy např. dny, ověřte si, zda váš e-shop drží v patrnosti obsah košíku dostatečně dlouho.
Podmínka na obsah košíku. Je košík opravdu opuštěn? (uzel 3)
Automatizace zohledňuje všechny plné košíky. Po uplynutí času, který zákazník obvykle tráví nákupním procesem je potřeba dotazovat, zda košík stále obsahuje zboží. V případě, že byla objednávka dokončena, košík bude prázdný (tzn. v nulové hodnotě), zůstanou všechny již dokončené objednávky a dále pracujeme pouze s kontakty, které z nějakého důvodu nákup stále nedokončili, pomocí
Operátoru "Podmínka".
AKCE - e-mail/sms připomínka
Nyní je nejvyšší čas zákazníkovi připomenou jeho opuštěný košík.
Učinit tak můžete zajímavým sdělením v e-mailu či rovnou invazivnější SMS. Nezapomeňte e-shop zřetelně identifikovat a v e-mailu také zmínit položky z výběru daného zákazníka. Položky z košíku vložíte pomocí prvku "košík" v šabloně.
Víceúrovňové řešení - Další kroky včetně připomínek
Chcete-li zákazníkovi dát ještě více možností nákup dokončit, za poslední akci vložte opět uzel čekání (den, týden atp.), podmínky na obsah košíku a další stupeň sdělení.
Bez čeho to nepůjde
Automatizaci spouští Trigger "Při události", do něhož směřují data z webtrackingu. Právě webtracking, nebo vlastní události po API, jsou nezbytnou součástí nastavení pro Automatizaci opuštěného košíku. Jinými slovy, SmartEmailing se musí o pohybu v košíku nejprve dozvědět aby na tyto události mohl reagovat.
Jak zkontrolovat toto nastavení?
Podrobnosti - Console - Webtracking "
SE:Ok" Pod záložkou Automatizace - Webtracking. Zde musí být Používat web tracking
ANO.
V případě, že jste ještě webtracking na svůj web nenasadili, informace k němu, včetně
dokumentace, najdete pod záložkou Automatizace - Webtracking v levém menu. Máte-li Shoptet doplněk SmartEmailing, webtracking je umístěn na e-shop automaticky v rámci integrace. Nevidíte-li v consoli "SE Tracking: Ok" kontaktujte nás (shoptet@smartemailing.cz), rádi vám s kontrolou pomůžeme.
Testování scénáře
Před ostrým nasazením je samozřejmě dobré si funkčnost celého scénáře otestovat. To lze provést dvěma způsoby -
zasláním e-mailu na testovací seznam nebo na kontrolní adresu. Z hlediska funkčnosti nezáleží na tom, kterou variantu zvolíte, důležité je, aby e-mail dorazil dle nastavení scénáře.
Odeslání na testovací seznam
Abyste si mohli otestovat celou Automatizaci včetně prvku „obsah košíku,“ v e-mailu, připravte si testovací scénář. Do scénáře vložte podmínku – kontakt je v testovacím seznamu (ten si vytvořte pro různá testování kampaní před odesláním na klienty, může v něm být pouze jediná adresa). Poté si zanechte obsah v nákupním košíku u vaší trackované adresy. Nejste-li si jisti, která z adres je ve vašem prohlížeči identifikována, test proveďte v anonymním okně (Ctrl + Shift + N). Zde se nejprve přihlaste k odběru novinek nebo proveďte nákup na e-mailovou adresu, kterou máte v seznamu pro testování rozesílek. Abyste na test nemuseli čekat dvě hodiny pro účely testování zkraťte dobu čekání na minimum, tedy 15 minut. Pote celou Automatizaci spusťte.
Odeslání na kontrolní adresu
Na rozdíl od testování rozesílky v předešlém případě, nemusíte do scénáře vkládat žádnou další podmínku. Odeslání na kontrolní adresu se nastavuje přímo u uzlu Akce "Odeslat e-mail" a to konkrétně na záložce "Pokročilé".
Vše funguje jednoduše tak, že e-mailová kampaň je při tomto nastavení vždy zaslána pouze na uvedenou adresu.
Dorazí-li Vám e-mail v pořádku, vytvořte kopii tohoto scénáře, prodlužte čekání na požadovanou dobu a odeberte podmínku na testovací seznam. Automatizace bude spuštěna na všechny kontakty ve vaší databázi, které zastihne webtracking, tedy budou identifikování. Kopírování scénáře provedete na záložce Automatizace - Automatizace, tlačítkem "Kopírovat" (vpravo na řádku).
Můžete také pohyb košíků sledovat i v kopii. V uzlu odeslat e-mail, pokročilé nastavení si můžete nechat posílat test na svou adresu nebo pouze kopii. Protože dynamický prvek obsah košíku je vázán na cookie a data z produktového feedu, obsah pro vás nemusí být zobrazen.
Průběžné testování opuštěného košíku
I když už máte scénář spuštěn a otestován, není rozhodně na škodu, testování občas opakovat, abyste měli jistotu, že je vše stále funkční. V tomto směru můžete využít možnost A/B testování, kde si procentuálně nastavíte podíl e-mailů, které jsou zaslány na vaši testovací adresu.
Scénář vypadá takto:
Pro průběžné testování využiteje Operátor "A/B test" (1), kde si nastavíte požadovaný poměr kampaní, které odejdou na vaši kontrolní adresu k celkovému počtu odeslaných kampaní.
V našem případě je nastaven poměr 1% : 99%. To znamená, že na kontrolní adresu je odesláno 1% všech kampaní, které jsou zaslány v rámci scénáře. Jinak řečeno, je ke kontrole zaslán jeden e-mail ze sta.
U uzlu Akce "Odeslat e-mail" (2) si pak na záložce "Pokročilé" nastavíte svou adresu, na kterou vám bude jedno procento odeslaných kampaní chodit ke kontrole. Způsob nastavení je stejný jako při testování pomocí kontrolní adresy.
TIP pro vás: - aneb ať nečekají zákazníci s nákupem cíleně na slevu:
Pokud posíláte spolu s připomínkou třeba slevu či jinou výhodu, nenechte své zákazníky na tento motivační program čekat. Do scénáře přidejte podmínku na daný kontakt, zda nebyl ve scénáři např. poslední tři měsíce. Tím se můžete vyhnout opakovaně opuštěným košíkům čekající právě na tyto výhody.
Hledáte více inspirace? Stáhněte si náš online SmartBook s nejpoužívanějšími scénáři marketingových automatizací ZDE.