Jak provádět údržbu a hygienu databáze
Co je to hygiena databáze
Hygienou databáze rozumíme péči o kontakty. Měli byste se o ně pravidelně starat, aby pro vás byl e-mail marketing co nejefektivnější. Pod tímto pojmem si můžete představit očistu databáze od neaktivních kontaktů, které máte ve svém portfoliu dlouho, neotevírají vaše e-maily, tím pádem je ani nečtou a vy na ně zbytečně posíláte mailing. Výsledkem je pak kvalitní aktivní databáze angažovaných kontaktů a vysoká reputace vaší odesílací domény.
Proč je hygiena databáze důležitá?
Hygiena databáze je jeden z nejdůležitějších aspektů úspěšné e-mailové kampaně. Zajistí vám ve vaší databázi pouze aktivní kontakty. Pravidelná hygiena databáze vám pomůže ujistit se, že posíláte e-maily pouze lidem, kteří o ně mají zájem, což vám mimo jiné také pomůže vyhnout se tomu, aby vaše zprávy byly označeny jako spam. To, že od kontaktu jednou dostanete souhlas se zasíláním e-mailů, ještě neznamená, že se o kontakt nemusíte dále starat. Souhlas je omezen na určitou dobu a je potřeba sledovat chování a aktivity kontaktu v čase.
Co udělat na začátku?
Ještě než se pustíte do samotné hygieny databáze, pojďte zjistit, jaké kroky můžete udělat preventivně hned na samotném začátku při práci s vaší databází.
Sběr kontaktů: Abyste měli jistotu, že se vám do databáze dostávají pouze validní adresy, doporučujeme každý webový formulář opatřit funkcí double opt-in. Pakliže budete používat webové formuláře vytvořené v aplikaci SmartEmailingu, získáte tím zároveň ochranu proti botům i překlepům. Používáte-li externí webové formuláře, je nutné tuto ochranu u formulářů zajistit (obvykle pomocí recaptchy).
Double opt-in slouží k ověření e-mailové adresy, že je opravdu platná a existuje a k odběru se registroval její majitel. Pokud ji využijete, je třeba si před tím vytvořit kampaň, do ní vložit systémové pole s názvem “Potvrzovací odkaz” a tuto kampaň nastavit ve formuláři k odeslání. Po registraci přijde příjemci tato kampaň, kde se poté při stisknutí potvrzovacího odkazu jeho adresa aktivuje (získá status Potvrzený) a bude na ni možné běžně cokoliv odesílat.
Doporučujeme používat double opt-in i u objednávek od neregistrovaných kontaktů.
Co dělat průběžně?
U každého e-mailu, který posíláte buď jako běžnou marketingovou rozesílku, sérii e-mailů, či transakt, vždy posuďte, jestli každý jeden člověk na druhé straně má e-mail s tímto obsahem a v tomto čase obdržet.
Dobře cílený e-mail se zajímavým a relevantním obsahem na správné publikum má daleko vyšší úspěšnost než obecná kampaň poslaná na celou databázi.
Optimalizujte počet odeslaných e-mailů a snažte se je maximálně personalizovat.
K segmentaci vám dobře poslouží automatizace.
Hygiena databáze pomocí inteligentního nástroje - skórování
Hygienu databáze můžete pod svým účtem provést pomocí skórování. Obecně doporučujeme čistit databázi jednou za půl roku, vždy s individuálním ohledem na velikost vaší databáze a v kontextu frekvence komunikace s vašimi kontakty.