Shoptet - DNS záznamy

Proč nastavovat DNS záznamy

Jistě jste si všimli, že před realizací rozesílky z nové odesílací adresy (resp. nové domény) vyžadujeme nastavení DNS záznamů. Nejedná se o formální požadavek, DNS záznamy mají přímý vliv na doručitelnost a mohou rozhodnout o tom, zda bude e-mail doručen nebo ne. Proto je jejich nastavení potřeba věnovat náležitou péči. Více o samotných DNS záznamech uvádíme zde.

Odesílací adresa

DNS záznamy se nastavují v administraci domény vaší odesílací adresy (obvykle tam, kde jste si doménu kupovali případně následně přesouvali). 
Jakmile chcete použít vaši e-mailovou adresu jako odesilací ve SmartEmailingu, nejdříve tuto adresu musíte do SmartEmailingu přidat ( Můj účet - Nastavení rozesílky - Správa odesílacích adres), následně ověřit pomocí prokliknutí a teprve poté, co adresu ověříte (pomocí ověřovacího e-mailu, který vám přijde a proklikem tlačítka uvnitř), můžete DNS záznamy nastavit. Jejich korektní tvar naleznete na záložce Můj účet - Nastavení rozesílky - DNS záznamy.

POZOR! Jako odesílací adresu lze použít pouze takovou, která osahuje vaši privátní (zakoupenou) doménu. Free e-mailové adresy (např. gmail, seznam, atlas, centrum atd.) nejsou povoleny, protože na ně nelze nastavit DNS záznamy.

V následujícím návodu se podíváme na nastavení DNS záznamů u Shoptetu.

Umístění domény 

Jak mají být DNS záznamy nastavené, vidíte ve SmartEmailingu poté, co ověříte potvrzovací e-mail v e-mailové schránce, čímž se e-mailová adresa ověří a odkryje se vám tvar DNS záznamů, který budete následně převádět do administrace vaší domény. Pro každou doménu vidíte DNS záznamy v samostatné záložce.
Než je tedy začnete nastavovat, je potřeba se ujistit, kde tato administrace je. Nezřídka se totiž stává, že je doména někde zakoupena, ale administraci má jinde.
Pro zjištění administrátora .cz domény použijte prosím tento odkaz.
Pro zjištění ostatních domén použijte prosím tento odkaz.
Zajímá nás jmenný server (name server), což je právě server, kde je umístěna administrace dané domény. 

Pokud zde vidíte Shoptet, můžete pokračovat dále v tomto návodu. Pokud vidíte jiného administrátora, zkuste se podívat, zda máme návod pro daného administrátora ZDE. V případě, že návod vytvořen nemáme, můžete se jedním z nich inspirovat, princip je stejný, případně se podívat, zda administrátor nemá vytvořenou nápovědu, případně si u nás můžete nastavení objednat a po zaslání údajů vám s nastavením rádi pomůžeme.

Zákaznická administrace Shoptet

Zákaznickou administraci naleznete na adrese www.shoptet.cz vpravo nahoře, kde je potřeba vyplnit přihlašovací jméno a heslo. 

Pokud si přihlašovací údaje nepamatujete, použijte prosím odkaz "Zapomněli jste své heslo?" pod přihlašovacím formulářem. Pokud přihlášení proběhlo úspěšně, ocitnete se v klientské sekci. Protože nastavujete DNS záznamy, které se týkají domény, klikněte na záložce "Nastavení" na tlačítko "Hosting" a následně na "DNS".

Tím se dostáváte do administrace domény, ve které lze nastavit DNS záznamy. Než však začnete nastavovat, ujistěte se, pokud máte více domén, že máte vybránu právě tu, které se to týká. Teprve poté můžete přidávat jednotlivé záznamy.

Nastavení DNS záznamů

Zde je potřeba nastavit všechny 4 záznamy (DKIM, SPF, DMARC, Trackovací doména), jejichž přesný tvar naleznete na svém účtu ( Můj účet - Nastavení rozesílky - DNS záznamy) ZDE. Nastavování pro všechny čtyři záznamy probíhá obdobně, jen pomocí záložky zvolíte, zda se jedná o CNAME nebo TXT (podle typu záznamu, který chcete přidat, což uvidíte ve sloupečku typ ve SmartEmailing).
 Jakmile vyberete správný typ záznamu, klikněte na tlačítko "Přidat" a pokračujte v nastavení.

Vyžadován je vždy název (pole Doména) a adresa (pole Cílová doména), nic dalšího není potřeba přidávat. Důležité je, aby měl každý záznam správný tvar. Na obrázku vidíte nastavení pro DKIM, ale nastavení pro ostatní záznamy je velmi podobné. Ve SmartEmailingu používáte CTRL+C, v Shoptetu CTRL+V.

Tvar záznamů

DKIM
Název: sek1._domainkey
Typ: CNAME
Adresa: dkim.smartemailing.cz
SPF
Název: nevyplňuje se (popřípadě @)
Typ: TXT
Adresa: variabilní
POZOR! SPF záznam může být u domény uveden pouze jednou. Pokud jej tedy již v nastavení naleznete, nepřidávejte další SPF záznam, ale stávající záznam upravte. To učiníte tak, že do stávajícího záznamu vložíte include:spf.smartemailing.cz a, pokud je to potřeba, upravíte konec záznamu na  ~all (s vlnovkou, ne pomlčkou).
Příklad:
Stávající záznam: v=spf1 a include:_spf.google.com -all
Nový záznam: v=spf1 a include:spf.smartemailing.cz include:_spf.google.com ~all
DMARC
Název: _dmarc
Typ: TXT
Adresa: variabilní

Pokud DMARC svítí žlutě, aniž jste jej nastavili, znamená to, že máte na doméně nastaven validní tvar tohoto záznamu. To je v pořádku, ale přidejte prosím i náš záznam, aby vám správně fungovaly DMARC statistiky.

Trackovací doména
Název: email-click
Typ: CNAME
Adresa: cname-smartemailing.cz

Kontrola nastavení DNS záznamů

Ověření nastavení záznamů provádíme automaticky a pokud je vše nastaveno správně, svítí všechny záznamy zeleně ( Můj účet - Nastavení rozesílky - DNS záznamy). Je však potřeba počítat s tím, že synchronizace chvíli trvá. Proto, pokud jste DNS záznamy právě nastavili, počkejte alespoň 30 minut a teprve poté překontrolujte, zda jsou všechny opravdu v pořádku.
Pokud nesvítí záznamy zeleně ani po 24 hodinách od nastavení, je někde chyba. Překontrolujte prosím nastavení a případně kontaktujte naši zákaznickou podporu. 

Pomohla Vám tato odpověď? Děkujeme! Chcete-li cokoliv dodat, napište nám prosím na podpora@smartemailing.cz. Děkujeme! Zaznamenali jsme potíže s odesláním. Zkuste to prosím znovu. Děkujeme