UTM parametry
UTM parametry v kampaních se používají kvůli Google Analytics, kam se přenáší informace.
Google Analytics (GA) vám pomohou lépe zjistit a kontrolovat další chování na vašich www stránkách skrz odeslaný e-mail. Zda-li dotyčný se dál proklikával na další stránky vašeho webu, případně jestli provedl nějakou akci či objednávku.
Více si dohledejte na stránkách Google analytics.
Význam jednotlivých UTM parametrů
- utm_medium - medium, u nás tedy “email”, (mohl by být banner, ppc, affiliate apod.)
- utm_campaign – název kampaně, např. “AkciSleva50Leto”
- utm_source - většinou se využívá pro název webu, odkud vede odkaz, v našem případě můžeme použít označení, zda se jedná o newsletter, autoresponder nebo trigger e-mailu
- utm_term – term je většinou klíčové slovo, které nás donutilo kliknout, ve smartemailingu byste si museli přidat parametry přímo k linkům, abyste mohli sledovat term statistiku, volitelný parametr
- utm_content – může obsahovat bližší určení reklamy, název segment klientů apod., volitelný parametr
NASTAVOVÁNÍ UTM PARAMETRŮ VE SMARTEMAILINGU?
V e-mailové kampani je třeba nastavit tzv. UTM parametry, které lze nastavit na 3 místech.
V kampani, během původní rozesílky nebo v Automatizaci.
U KAMPANĚ:
V Magic editoru kliknete na nastavení - Statistiky - zaškrtněte Sledovat Google Analytics.
UTM parametry nejsou takto nastavené finálně, je třeba upravit hodnotu. U utm_source můžete ponechat newsletter, medium může být např. SmarEmailing, campaign např. jednorazovy_email, content např. konrétní název kampaně (např. letni_kampan_2024_07_15)
Ve SmartEditoru se parametry nastavují na konci až za obsahem:
V PŮVODNÍ ROZESÍLCE
Původní rozesílkou je myšleno využití tlačítek v kampani - Uložit a odeslat, kde se následně vybírají seznamy - tedy bez využití Automatizace.
V AUTOMATIZACI
V Automatizaci naleznete UTM parametry, jakmile použijete uzel Odeslat e-mail.
Zde pak v záložce tracking se vám buď propíší parametry UTM rovnou, pokud jste je nastavili v kampani, nebo je můžete nastavit až zde.
V základu máte nastavené jen tyto 2 (UTM Source a Medium), ale můžete si další parametry přidat. Najdete je pak zde v Automatizaci, do kampaně (když ji otevřete), se nepropíší, neuvidíte je tam, protože jste je přidali až v Automatizaci.
VPISOVÁNÍ UTM PARAMETRŮ DO KAMPANÍ
UTM parametry vpisujete ručně do buněk "Hodnota". Jednoduše, ať klikne kontakt kamkoli v kampani, zapíší se vám do Google Analytics jednoduše UTM source, medium, campaign, content. Nic více.
GENEROVÁNÍ UTM PARAMETRŮ DO KAMPANÍ
Ke generování UTM parametrů najdete na webu jistě hodně, můžete použít např. tento: https://utmbuilder.net/
Pokud se vám vygeneruje celý UTM kód, můžete ho vložit např. za obrázek, za tlačítko atd.
Důležité je psát UTM parametry pořád stejně. Např. Pokud začnete psát UTM Medium jako smartemailing a jindy napíšete Smartemaling, příště SE a pak třeba SmartEmaling, bude to vnímáno jako 4 různé UTM parametry Medium.
Příklad:
Následně se mi vygeneroval kód, který si zkopíruji:
V kampani následně tento parametr vložím za tlačítko.
A pak když klikne na tlačítko, dostane se na danou stránku s parametrem tlačítko. Když klikne na obrázek, pro který si např. vygenerujete utm_term obrazek, uvidíte, kam přesně klikl.
Pokud jsou v kampani nastavené ty obecné, např. takto, jsou nadřazené těm jednotlivým:
AUTOMATIZACE - SLEDOVÁNÍ PROKLIKŮ
V případě, že chcete sledovat prokliky ať už v podmínce nebo v triggeru, je třeba brát v potaz, zda máte či nemáte v kampani UTM parametry.
Pokud máte, zaškrtávejte včetně UTM parametrů, pokud nemáte, nezaškrtávejte.
PODMÍNKA:
Pokud chce porovnávat s UTM parametry, je třeba zaškrtnout tuto možnost:
TRIGGER:
Pokud byste v kampaních UTM parametry měli, pak zvolte zaškrtnutou variantu: