Savana - jak nastavit DNS záznamy
Proč nastavovat DNS záznamy
Jistě jste si všimli, že před realizací rozesílky z nové odesílací adresy (resp. domény) vyžadujeme nastavení DNS záznamů. Nejedná se o formální požadavek, DNS záznamy mají přímý vliv na doručitelnost a mohou rozhodnout o tom, zda bude e-mail doručen nebo ne. Proto je jejich nastavení potřeba věnovat náležitou péči. Více o samotných DNS záznamech uvádíme zde, v následujícím návodu se podíváme na jejich nastavení u společnosti Savana.
Umístění domény
DNS záznamy se nastavují v administraci domény. Než je tedy začnete nastavovat, je potřeba se ujistit, kde tato administrace je. Nezřídka se totiž stává, že je doména někde zakoupena, ale administraci má jinde.
Pro .cz domény použijte prosím tento odkaz.
Pro cizí domény použijte prosím tento odkaz.
Zajímá nás jmenný server (name server), což je právě server, kde je umístěna administrace dané domény. Pokud zde vidíte Savana, můžete pokračovat dále.
Zákaznická administrace Savana
Zákaznickou administraci naleznete na adrese www.savana.cz v horní liště, odkaz Webcontrol.
Následně je potřeba vyplnit přihlašovací jméno, heslo a PIN.
Pokud si přihlašovací údaje nepamatujete, použijte prosím odkaz "Zapomenuté heslo" pod přihlašovacím formulářem.
Pokud přihlášení proběhlo úspěšně, ocitnete se v klientské sekci, kde zvolíme Domény - Nastavení.
Právě editovaná doména je vždy označena modrým pruhem, pokud jich máte více, klikněte na tu, u které chcete DNS záznamy nastavit. A protože nastavujete DNS záznamy, klikněte poté na záložku "DNS".
Tím se dostáváte do části administrace domény, ve které lze nastavit DNS záznamy. Nastavovat budete dva typy záznamů a to CNAME a TXT.
Nastavení DNS záznamů
Je potřeba nastavit všechny 4 záznamy (DKIM, SPF, DMARC, Trackovací doména), jejichž přesný tvar naleznete na svém účtu (Můj účet - Nastavení rozesílky - DNS záznamy).
Vyžadován je vždy název, typ a adresa. Důležité je, aby měl každý záznam správný tvar. Na obrázku níže vidíte nastavení pro DKIM, ale nastavení pro ostatní záznamy je obdobné.
Název: sek1._domainkey
Typ: CNAME
Adresa: dkim.smartemailing.cz
Nastavení CNAME záznamů je trošičku složitější, protože je potřeba jej řešit vytvořením subdomény u hlavní domény. Probereme si tedy celý postup krok za krokem.
1) Označte hlavní doménu a klikněte na záložku Přidat subdoménu.
2) Do pole subdoména napište _domainkey a poté záznam uložte.
3) Vlevo klikněte na subdoménu "_domainkey.vasedomena.cz", která tímto vznikla.
4) Opět klikněte na záložku Přidat subdoménu.
5) Do pole subdoména napište sek1 a poté záznam uložte. Tímto způsobem vznikne výsledný požadovaný záznam sek1._domainkey, kterému následně přidáte hodnotu.
6) Vlevo klikněte na subdoménu "sek1._domainkey.vasedomena.cz".
7) Vyberte záložku DNS a v části A / CNAME přidejte dkim.smartemailing.cz
8) Záznam opět uložte.
Název: nevyplňuje se (popřípadě @)
Typ: TXT
Adresa: variabilní (zadejte, co je uvedeno na vašem účtu)
Přidání SPF záznamu je již o dost jednodušší, stačí tento záznam přidat do kolonky SPF a uložit.
Příklad:
Stávající záznam: v=spf1 a include:_spf.google.com -all
Nový záznam: v=spf1 a include:spf.smartemailing.cz include:_spf.google.com ~all
Název: _dmarc
Typ: TXT
Adresa: (zadejte, co je uvedeno na vašem účtu)
U tohoto záznamu je potřeba přidat adresu pro agregovaná hlášení.
POZOR! DMARC záznam může být u domény uveden pouze jednou. Pokud jej tedy již v nastavení naleznete, nepřidávejte další SPF záznam, ale stávající záznam rozšiřte o část s naší e-mailovou adresou, na kterou následně budou zasílány reporty potřebné pro DMARC statistiky.
Název: email-click
Typ: CNAME
Adresa: cname-smartemailing.cz
Jedná se o další CNAME záznam, který je potřeba řešit vytvořením subdomény u hlavní domény. Probereme si tedy celý postup krok za krokem.
1) Označte hlavní doménu a klikněte na záložku Přidat subdoménu.
2) Do pole subdoména napište email-click a poté záznam uložte.
3) Vlevo klikněte na subdoménu "email-click.vasedomena.cz", která tímto vznikla.
4) Vyberte záložku DNS a v části A / CNAME přidejte cname-smartemailing.cz
Kontrola nastavení DNS záznamů
Ověření nastavení záznamů provádíme automaticky a pokud je vše nastaveno správně, svítí všechny záznamy zeleně (Můj účet - Nastavení rozesílky - DNS záznamy). Je však potřeba počítat s tím, že synchronizace chvíli trvá. Proto, pokud jste DNS záznamy právě nastavili, počkejte alespoň 30 minut a teprve poté překontrolujte, zda jsou všechny opravdu v pořádku.
Pokud nesvítí záznamy zeleně ani po 24 hodinách od nastavení, je někde chyba. Překontrolujte prosím nastavení a případně kontaktujte naši zákaznickou podporu.