Segmentace v praxi

Náš TIP: Pokročile segmentujte v automatizaci, ve které segmenty nahrazuje Operátor "Podmínka". Díky ní můžete kontakty třídit velmi jednoduše, přehledně, mnohonásobně, a hlavně na jednom místě. Automatizace vám také nabízí více možností v případě, že chcete reagovat na změny chováni svých uživatelů (např. dokončení objednávky), tak zasílat upomínky nebo více cílit na konkrétní uživatele. Pro svou inspiraci můžete využít námi vytvořené automatizační scénáře.

Jak Segmentace v praxi funguje a vysvětlení pojmů najdete v příspěvku zde: Jak založit segmenty?

Tato část se věnuje příkladům a tipům, jak lze segmentování využít v praxi.

Jak dobře směřovat kampaně?

Pro dobré cílení vašich kampaní nestačí znát pouze email zákazníků. Při komunikaci se svými kontakty o nich můžete cíleně zjišťovat informace, které se vám budou hodit pro lepší specifikaci odesílaných kampaní.

Jaké informace sbírat?

Například: obchod s elektronikou, který má svou jedinou prodejnu v Brně. Co myslíte, jak velkou šanci na úspěch (konverzi) bude mít email, který pošlete na seznam kontaktů z e-shopu v dané oblasti, oproti plošně rozeslanému e-mailingu na celou databázi, bez rozlišení cílového města, ve kterém se pobočka nachází? Správně, úspěšnější je první možnost.

Jak to tedy udělat, když máte jednu velkou databázi a údaj o místě máte pouze jako jeden ze sloupců? Jednoduše, pomocí segmentace.

Jak to konkrétně bude vypadat ve SmartEmailingu?

Z nabídky “Kontakty a Seznamy” vyberete “Segmenty” a vytvoříte nový segment nebo Kontakty a Seznamy – Seznamy kontaktů – záložka segmentové seznamy kontaktů.

V tomto případě budete segmentovat podle vlastních polí. Bude to nejspíš pole, které ponese název města, v pravidle pak vyberete, o které město se jedná. Můžete využít varianty “Nebo”. V tom případě s každým dalším pravidlem přidáte další město z okolí prodejny, které pak bude figurovat jako cíl v kampani.

Jakmile pak budete odesílat kampaň, jednoduše místo seznamu vyberete tento segment.

Další příklad: Máte v seznamu zaměstnanců firem vedeno pohlaví (jako vlastní pole) a zároveň v jakém oboru pracují (marketing, vedoucí pracovník, obchod) za danou firmu. Chcete pozvat ženy na webinář "Ženský leadership". Využijete v tomto případě varianty “a zároveň” (obrázek č.1) a vyberete z vlastních polí pohlaví = žena a za co odpovídá = marketing. Při rozesílce budete mít jistotu, že v ní budou kontakty z marketingu, a to ještě pouze ženského pohlaví.

Pojďme k dalšímu příkladu využití segmentu: Máte zákazníky v několika seznamech, protože máte několik různých produktů. Je pravděpodobné, že vaši zákazníci nakoupili několik vašich produktů. Každý produkt má ale svou webovou stránku a zároveň kampaně mají vzhled podobný webu. Chcete proto na každý seznam z daného webu poslat kampaň v odpovídající šabloně, ale zároveň nechcete, aby někdo dostal vaši kampaň 2x. Například: zákazník si koupil MIO (Miliónové Impérium), EAP (EmailAcademy Premium) a zároveň využívá SmartEmailing, a vy chcete poslat kampaň na nový software všem.

Jak postupovat v tomto případě?

První kampaň pošlete klasicky na první seznam. Třeba MIO (se šablonou MIO).

Druhou kampaň (například na EAP se šablonou EAP) už budete posílat na segment.

Segment bude vypadat následovně (obrázek č.2): v pravidle segmentů vyberete “Kontakt je obsažen v seznamu nebo segmentu” a vyberete seznam EAP, necháte možnost “a zároveň” a uděláte nové pravidlo “kontakt není v seznamu obsažen” s výběrem seznamu MIO. Pokud byste chtěli poslat email ještě na seznam SE, vyberete seznam SE jako “kontakt je v seznamu”, zbylé dva seznamy nastavíte jako pravidla “kontakt NENÍ obsažen v seznamu nebo segmentu”.

Další typ segmentu může vycházet z toho, že komunikujete s lidmi, kteří vaše emaily čtou. Tady je dobré si uvědomit, jak poznáte, že byl email otevřen. Tuto informaci zaznamená systém po načtení obrázku pixel na pixel v kampani. Co to znamená? Pokud není důvod načítat obrázky (díky tomu, že máte správně postavenou kampaň), tak váš email určitě četlo daleko více kontaktů, než vyčtete ze statistiky. Proto tento způsob komunikace moc nedoporučujeme, ale přesto tady je i tato možnost. Jednoduše vyberete “Kontakt otevřel” nebo “Kontakt NEOTEVŘEL” kampaň a vyberete danou kampaň (obrázek č.3).

Daleko využitelnější je možnost “Kontakt klikl na odkaz v kampani”. Tady můžete komunikovat s lidmi, kteří zareagovali na výzvu k akci ve vaší kampani. Odeslali jste například kampaň s promo videem na nový výrobek/službu. Další komunikaci můžete vést s lidmi, kteří video viděli – zeptat se, jak se jim líbily vlastnosti výrobku, komunikovat konkrétněji službu a navazovat na shlédnuté video.

V tomto případě zvolíte “Kontakt klikl na odkaz”, v dalším kroku najdete již proběhlou kampaň a konkrétní odkaz z ní, pro který má být segment vytvořen.

Jak zjistím, kolik je v daném segmentu kontaktů?

Pro tuto informaci v aplikaci SmartEmailing 2.1 zobrazíte “Seznamy kontaktů” z menu “Kontakty a Seznamy” a tam záložku “Segmentované seznamy kontaktů” (viz obrázek č.4). Zde vidíte, kromě informace o počtu kontaktů, také to, kolik jich je ve stavu “Potvrzený” či “Nepotvrzený”, kolik se jich odhlásilo, případně kolik jste jich blokovali sami pro další rozesílku.

Pomohla Vám tato odpověď? Děkujeme! Chcete-li cokoliv dodat, napište nám prosím na podpora@smartemailing.cz. Děkujeme! Zaznamenali jsme potíže s odesláním. Zkuste to prosím znovu. Děkujeme